Thursday, March 29, 2012

As what i expect to be

Bismillahirahmanirahim...


Kekadang, kerana sesuatu dan lain hal, tiba-tiba ada perubahan drastik di ruhiyah kita. Solat kita tidak khusyuk. Kaki kita terasa berat melangkah untuk berjemaah, terutama solat subuh. Ghairah iamulail kita melemah atau hilang secara total. Angan pada dunia kita melua-luap. Kita sulit bersyukur dan bertaubat. Kita akrab dengan dosa.Kita tidak ingat kematian, bahkan tampil 'dingin' saat mendengar atau melihat kematian seseorang atau melewati kubur. Kita susah diingatkan dan dinasihati. Jiwa kita liar. Dan, masalah-masalah lain tidak kalah bahayanya.
#taujih ruhi


Nyata bagi diri aku, berjauhan dengan murabbi-murabbi hebat benar-benar menguji. Apatah lagi tiada keluarga di sekeliling. Itulah sebenar-benar tarbiyah. Yang mana ia bermula setelah kita selesai dengan lingkungan gembira/usrah. Bukan mudah untuk menjaga dan membaiki puing-puing hati yang sudah lama menjadi sarang jahiliyah, bahkan lumut-lumut kebatilan yang aku biarkan bertumbuh. Kerisauan terbesar aku, bila mana aku menjaga dan fokus pada satu sisi kebaikan saja, syaitan mula masuk ke oasis hati dari arah yang lain.


Jiwa-jiwa yang tadinya layu hingga nyaris mati penyebabnya bukan hanya kerana jauh dari al-quran dan sunnah."
-Abdul Hamid Al-Bilali-


Tazkiyatun nafs. #penyucian jiwa


menyeru manusia melalui tulisan itu mungkin mudah. tapi mempraktikkan apa yang ditulis itu susah bukan?

Sekembalinya aku ke jepun bermakna bermulalah pentafsiran tarbiyyah melalui medan latihan. Dan, tazkiyatun nafs itu benar-benar rumit. Aku kira sulit untuk aku imbangkan semuanya. Kagum aku pada usaha syaitan nirrojim yang memang tak kenal erti lelah untuk meranjangkan manusia dari islam, menghijabkan hati manusia dari berTuhan. Ada saja helah untuk menarik. Malah aku sendiri kadang-kadang tewas. 


Namun aku percaya, proses pemulihan selama 1 bulan setengah di Malaysia baru-baru ini berguna jika aku jaga dan laksana seperti biasa. Bila mana aku teruskan usaha-usaha mendekati Tuhan, pasti tidak ada yang sia-sia. 


"Dan hamba-Ku tidak akan berhenti mendekatkan diri kepada-Ku dengan amalan-amalan sunnah sehingga Aku mencintainya, Aku pun akan menjadi pendengarannya yg dengan itu dia mendengar, dan menjadi penglihatannya yg dengan itu dia melihat dan menjadi tangannya yg dengan itu dia menyentuh, serta menjadi kaki yang dengan itu dia berjalan. Kemudian jika dia meminta kepada-Ku, Aku pasti akan memberinya."
-HR Ahmad-


Oh, syaitan-syaitan! Berhentilah menabur benih dengki, benih rasa dipinggirkan oleh manusia, atau apa-apa jenis benih kejahatan sekalipun. Tidak aku guna kerana Tuhan itu sentiasa ada untuk menjaga aku dan sahabat.


Kalau manusia itu tidak memerlukan aku sekalipun tapi aku punya Allah yang aku perlukan dan yang perlukan aku untuk menyayangi-Nya. Everything for the sake of Allah.
#boleh ker nak 'perasan' macam nie;')



sungguh ada hikmah di sebalik penciptaan baik dan buruk
pahala dan dosa,
syurga dan neraka.


rindu sangat-sangat dengan tarbiyah.
#keluhan dari 'one my my beloved junior' yang baru sampai^^


adik, ketahuilah yang tarbiyyah itu ada dalam kehidupan kamu. Cuma kamu perlu bijak menafsirnya sendiri ya.


 

2 comments:

shairazi sharizan said...

terkena batang hidung lagi

HIKMAH ZAKARIA said...

Sesungguhnya ALLAH mencitakan manusia & jin melainkan untuk menyembahKu....