Sunday, March 20, 2011

10 wasiat Hassan al-Banna

awal pagi-pagi lagi, tetiba qatrun call
syafa sangat terkejut + sgt excited
bila ditanya kenapa dia telefon
katenya qatrun rindu syafa la...
(dengan nada agak sedih sbb dah 1 bulan xjumpe)


wahhhhhhhhh....
itulah ukhuwah yang mana sukar dicari
indahnya sehingga sukar dihurai
qatrun buat syafa totally tersentuh
and i cant describe those feeling by words

.
then qatrun mintak no hp illany
katenya dia nak call ahli katibah Mus'ab lain
rindu pada yg lain juga
di akhir bicara,selepas qatrun memberi salam
dia masih sempat mengucapkan kata sayang
"i love you.................."


*boleh tak nak rase cam dilamun cinta......=.="
haissshshhhhhhhhh...


teringat masa ktorg katibah mus'ab berkumpul di serdang
atau diman-mana
sama ada sekadar daurah ataupun jaulah mahupun mukhayyam
semuanya dilakukan bersama-sama
seriously!!!almost everything..


makan sama-sama
*dalam talam yang besar,tapi kalau muntah xsama-sama ea*

 tidur sama-sama
*share bantal dan selimut*

mandi sama-sama
*share toilet dan sabun,unless berus gigi*

buat lawak sama-sama
*main teka-teki tak habis-habis (tapi sgt berguna)*

dengar pengisian sama-sama
*duduk rapat-rapat,sharing bahu kalau ngantok,picit bahu kalau lenguh-lenguh*


ingat lagi janji/persetujuan kita, nak cuba penuhi wasiat Hasan al-Banna
lepas dgr tazkirah subuh dr kak tini
tapi pagi tue jugak kita ingkar wasiat ke-5/6
sebab banyak sangat buat lawak=banyak ketawa
agak berlebihan
hehehehe...mcm mana nie???


antara 10 wasiat tersebut...jeng,jeng,jeng...

1. bangun dan tunaikan solat

2. berzikir kepada Allah

3. belajar bahasa arab fushah

4. jangan bertengkar atas perkara kecil

5. jangan banyak ketawa
'hati yang berhubungan dengan Allah adalah hati yang tenteram. Ketawa hanya membawa kepada hati yang mati'
~~sedang improve~~kawan2,yosh!!!!:)

6. jangan bergurau berlebihan

7. jangan mengangkat suara lebih dari sepatutnya

8. jangan mengumpat dan banyakkan diam

9. berkenalan dengan orang yang ditemui

10. melaksanakan kewajipan lebih dari masa yang ada 
'jika diikutkan tanggungjawab kita sangat besar dalam menyampaikan shahadatul haq dan lain-lain...sehinggakan masa yang ada tak cukup untuk kita laksanakn kewajipan tersebut'


muhasabah sejenak

dimana kita?bagaimana kita?sudahkah kita...?
sama-sama kita usahakan untuk jadi hamba cemerlang
yang lebih baik dari hari semalam dan masa sekarang
insyaAllah, kita semua akan menjadi muslimah solehah yang sentiasa mendapat redha dan rahmatNya sebagaimana Dia melimpahkan rahmatNya ke atas org-org yang soleh terdahulu...ameen.

3 comments:

Anonymous said...

Sday sgt teringat kat memori2 khatibah~~syukur Alhmadulillah, Allah bg kesempatan kiter rs Indahnye berukhwah krnNya...semoga kekal sehingga ke akhirat kelak...
Astaghfirullah~~btp lemah nye diri ni, baru je diingtkn terus ketawa terbahak2 kat blkg..xsmpai 30 minit da terburai ketawa....Astaghfirullah~

SYAFA MOHAMED said...

betapa kiter memerlukan satu sama lain utk terus kuat di jalanNya....:(

ruQ said...

mm.btol2. we need each other to remind us of our action. arap2 ukhuwah yg sme b'terusan di nihon nnt!! :)