Tuesday, August 2, 2011

sendiri mencari Dia

sendiri mencari Dia

Bangun dari mimpi, berjalan menuju realiti. Hari ini benar-benar bukan semudah semalam. Perjalanan menjadi seorang dai'e ini  juga bukan mudah. Banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. Kerap kali langkah tersadung,jatuh menyembah bumi. Tapi sesekali cuba bangkit, melangkah gagah, mengukir senyuman buat semua namun disebaliknya kesabaran diuji, sabar menahan air mata.

Dugaan Allah bertukar menjadi Anugerah.

Dugaan itu sebenarnya mematangkan diri dan menguatkan semangat agar mampu bangun saat terjatuh. Kembali kuat ruhinya, mantap seperti insan murabbi.

Jauh di negara orang, cabaran buat diri. Berada di negara bukan islam benar-benar teruji. tetapi disitulah sebenarnya kamu mampu melihat, sebanyak mana langkah dan usaha kamu dalam mencari islam itu. Mungkin, andai masih berada di Malaysia, nikmat islam itu kamu takkan pernah hargainya sampai bila-bila.

'i found muslim in the east but there is no islam,
i found islam in the west but there is no muslim.'
-Yusuf Islam-

Dek jarah yang jauh memisahkan kami walaupun berada di negara yang sama, pengisian segalanya menggunakan online. Yer, rasanya berbeza apabila tidak dapat bersua muka dengan usrati. Tiada teman disekeliling, tiada yang akan melihat kamu 24 jam. Diri sendirilah yang mengatur segala tindak tanduk. Apa yang dilakukan, tiada siapa yang tahu. Rahsia terkunci antara hamba dan Penciptanya sahaja.

Disini, tarbiyyah dzatiyyah(tarbiyyah individu) banyak memainkan peranan. Tarbiyyah yang diberikan oleh setiap individu muslim bagi dirinya sendiri agar terbentuk keperibadian islami yang sempurna dalam segala segi seperti keimanna, akhlak, sosial. ilmiah(fikrah) dan lain-lain.

kenapa pentingnya 'tarbiyah dzatiyyah':

menjaga diri sendiri harus didahulukan sebelum orang lain
kalau bukan diri sendiri mentarbiyyah diri,siapa lagi.
   'sayangi diri sendiri sebelum menyayangi orang lain'
kerana kita akan dihisab atas amalan sendiri
lebih efektif untuk merubah diri sendiri
salah satu cara untuk thabat dan istiqamah dalam tarbiyyah
salah satu usaha dakwah yang paling kuat
mudah diaplikasi dimana-mana


tambahkan usaha kearah tarbiyah dzatiyyah.

sentiasa muhasabah diri
banyakkan bertaubat
perbaiki ibadah wajib
perbanyakkan ibadah sunat dan istiqamah
memperbaiki akhlak
meningkatkan usaha dakwah
mujahadah:berkorban masa,tenaga,harta...

Tanpa tarbiyah dzatiyyah, agaknya sudah kemana-mana hati melayang, diri terjunam. Tarbiyah dzatiyyah membuatkan hati kita mampu bertahan dalam pelbagai ujian dan tekanan agar dapat merasai dan menghayati nikmat hidup seorang mukmin. 

Allah juga datangkan semangat yang payah kendur, hilangkan kefuturan dan anugerahkan jiwa yang istiqamah dalam melaksanakan segala tuntutan. Fikiran juga tidak jumud, tidak bimbang dengan tuduhan, fitnah dan buah mulut manusia.

:) tersenyum sendirian.

Manisnya perhubungan seorang hamba dan Pemiliknya. Dia yang membuat hambaNya menangis, lalu hambaNya datang kepadaNya mengadu rasa, berkongsi cerita. Dia usap, dibelai-belai lembut hati hamba itu dengan ayat-ayat cintaNya. Dia sendiri juga mengukir senyuman pada bibir hambaNya. 

Subhanallah,aturan yang cukup indah.

Jagalah diri kita.Jaga juga cinta kita pada Allah,Allah pasti menjaga kita kembali.

''Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar dan keras, yang tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.''
(At-Tahrim:6)


note:
sahabat-sahabat,thank you for some spiritual words in the past,really appreciate them^^
bila la nak jadi baik mcm sahabat-sahabat semua-.-''

5 comments:

Nadzipah said...

tarbiyyah dzatiyyah itu memang amat penting syafa..

bukan selalu akan ada teman di sisi
hanya sepi menemani
hadirnya tarbiyyah dzatiyyah dalam diri
menjadikan hidup lebih bererti

syafa mohamed said...

ya akak...dalam kesepian itu seorang hamba mencari akan cahaya yang datang dari Ilahi...cuba merasai erti menggapai cinta sebenar buat diri..

lelah...hanya Dia yang menyaksikan..moga segala setiap satu sentiasa dalam perhintunganNya...iA

Nik Muhammad Faiz said...

insyaallah selamat perjalanan!

syafa mohamed said...

faiz salah tempat komen...^^

ape2 pun syukran jazilan....

mesyae_89 said...

yey..jumpe da blog syafa:)