Sunday, August 21, 2011

diari seorang muallaf

pupuk cinta di hati pada dakwah dan tarbiah diri

Alhamdulillah binikmati islam wa iman...

22 ramadhan, malam ketiga dari sepuluh malam-malam terakhir.
padanya punyai malam istimewa,lailatulqadar.
istiqamah dalam ibadah hendaknya senantiasa.

semalam 21 ramadhan, Allah berikan kesempatan untuk saya punyai ruang bersama mama ke majlis tadarus daerah. Kisah bermula apabila selesai tadarrus, tiba-tiba ada seorang jejaka muallaf, tinggi lampai, kulit cerah bermata sedikit sepet macam saya juga^^ berdiri memegang mikrofon mula bercakap.

suasana bertukar*

makcik dan pakcik yang ada disitu semuanya celik luas. semua seakan-akan ternanti-nanti apa yang bakal ikhwah ini katakan sebenarnya.

saya akan ceritakan kisah dia dengan menganggap saya adalah dirinya>>>>>
iA,tiada sebarang tokok tambah atau rekaan dari cerita asal...

 
..................................................................................................

Assalamualaikum...nama saya ridwan. kalau boleh saya nak kongsi lah sedikit pada makcik dan makcik, pemuda-pemudi tentang kisah bagaimana saya masuk islam, mengucapkan kalimah syahadah...Ashaduallailahaillallah, Muhammad Rasulullah.

saya ini asalnya dari singapura, mak orang singapura, ayah orang penang. mak bangsa cina, ayah pun sama jadi saya keluar-keluar dari perut mak memang berbangsa cina tapi agama kami kristian. Agama kristian semua orang pun tahu kan guna kitab 'bible'. Jadi saya nie pun asyik duk baca lah kitab 'bible' tue selalu dan sokmo.

Saya tengok cara orang melayu dan orang cina didik anak memang berbeza. Kebanyakan orang melayu suka manjakan anak, tapi orang cina nie tegas dan garang. Contohnya mak saya. Kecik-kecik dulu saya nie selalu sangatlah kena rotan dengan emak, pastu dia paksa saya baca kitab 'bible'. Tak baca kena marah, mak rotan lagi. Saya nie dah jemu dah duk baca kitab tue. Berapa kali dah khatam, pusing-pusing duk belek muka surat sama jer. Dah hafal,  ingat semualah!
*tersenyum...

sempena bulan ramadhan nie saya nak cerita sikit kisah yang bible tulis tentang puasa. 
kerana disini permulaan hidayah Allah buat saya.Subhanllah...
dalam bible pun Tuhan dipanggil Allah. kisah dalam bible ada cerita Allah arahkan Nabi Isa untuk keluar berjihad tapi Isa perlu buat persiapan sebelum keluar. Salah satunya ialah puasa 40 hari. lalu Nabi Isa pun berpuasa lah selama 40 hari dan dia berbuka hanya dengan susu. Tidak dinyatakan susu apa, sama ada susu kambing ke, lembu ke, apa ke, saya pun tak tahu. Keadaan ini berterusan sehingga lah 40 hari.

Setelah selesai puasa 40 hari, Nabi Isa mengadu lapar dan teringin untuk makan. Diceritakan bahawa syaitan telah datang menggoda dan memberitahu 3 perkara;

1) hei Isa. Allah kan kurniakan kau bermacam-macam mukjizat. Seperti yang kita tahu, dengan kuasa Allah, Isa diberi kelebihan untuk menukarkan segenggam tanah liat kepada seekor burung, bercakap ketika masih bayi (Isa Ibnu Maryam) dan sbgnya."Apa kata kau ambil saja seketul batu dan tukarkannya menjadi roti, lalu kau boleh makan banyak-banyak.",kata syaitan.

2)iblis menyuruh Isa terjun dari bangunan tinggi
3)iblis mengarahkan Isa sujud pada dia

kerana masa tak banyak, saya ceritakan yang pertama sahaja.

saya tak pelik pun dengan ayat-ayat kat sini. Tapi dah berulang-ulang kali saya baca kitab bible nie, saya rasa macam....tahu tak rasa tue....rasa kosong jiwa...rasa ada yanh tak cukup...ada yang hilang....
*sambil memegang dadanya 


satu masa saya terfikir tentang satu ayat dalam bible. kisah dan ayat dari Isa nie kalau nak tulis memang tak cukup satu kitab kerana terlalu panjang berjela. Menulis atas lautan pun belum tentu habis. Ini cuma sebahagian, masih ada sambungannya.


masa tue saya rasa ada pihak ketiga yang menulis kitab ini. takkan la Tuhan nak cakap tulisan dia masih ada sambungan. ini maksudnya kitab nie manusia yang tulis. lagipun ayat-ayat dalam bible tak sampai ke jiwa. Macam bukan tengah berinteraksi dengan tuhn tapi seperti mendengar kata-kata manusia.


lalu saya pergi ke perpustakaan untuk mencari sambungan kitab itu...saya baca kitab yunani,buddha,yahudi dan macam-macam lagi. tapi saya tak baca dua kitab iaitu hindu sebab saya sangka kitab itu untuk orang india sahaja. satu lagi kitab Al-Quran sebab saya sangka juga kitab ini untuk orang islam sahaja. kalau kitab yunani,buddha tue semua ada juga kaitannya dengan kristian.


lagipun saya nie cina, kabanyakan orang cina agamanya buddha mungkin sambunganya disitu, sangka sayalah.


satu hari saya pergi jumpa paderi dan bertanya..


'paderi2,boleh tak saya nak baca terjemahan kitab al-Quran,'tanya saya.

'eh, buat apa kamu nak baca al-Quran?tak payahlah...kitab itu syaitan yang tulis,'kata paderi.

'syaitan yang tulis?paderi2,Allah kita tue kn kuat,kenapa Allah tak bunuh jer syaitan tue supaya dia tak sempat tulis kitan al-Quran?,'ujar saya.

banyak lagi saya berceloteh buat paderi pening...
*paderi terdiam...tak tahu mcm mana nak jawab dengan budak lembab macam saya nie..

pastu saya mula takut la kan..uishhh....ader pulak syaitan tulis kitab. tapi saya nak jugak baca. jadi saya pergi pula bertanya pada paderi kedua.

'paderi2, boleh tak saya nak baca terjemahan al-Quran,'tanya saya.

'oh...bacalah. tapi kamu jangan ikut cakap kitab tue. lepas baca balik ke sini semula yer. pastu kamu ceritalah jugak pada aku apa yang kamu dapat dari kitab itu,'balas paderi kedua.

tanya paderi lagi,'kenapa nak sangat baca al-Quran?'

'kerana ada empat kemungkinan. 1)bible benar, al-Quran salah 2)al-Quran benar, bible salah 3)dua-dua benar 4) dua-dua pun salah

waktu tue saya 'excited' sangatlah kan. paderi dah bagi green light.

diringkaskan cerita,masa tue mak dan ayah saya baru bercerai, saya pula berhijrah ke petaling jaya malaysia. saya mendapat keluarga angkat dan tinggal dengan mereka. dah orang ajak, saya 'on' jer la kan. memang waktu tue pon, kewangan saya tak mengizinkan. 

sejak hari itulah saya mula baca al-Quran. saya buka dan tengok ayat pertama.

Bismillahirahmanirahim
-Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang-

saya kata pada diri sendiri*monolog dalaman

fuh...hebatNya ayat nie.Tuhan tue dah cakap.Dia Maha Pengasih, Maha Penyayang. Eh, Tuhan nie nampak hebatlah.

tapi betul ker kitab nie neh. Boleh percaya ker...saya baca lagi
 
surah al-Baqarah:

Alif Lam Mim.
zalikal kitabularoibafih, hudallilmuttaqin.
-Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa-  

Astagfirulaah al-azim
saya baru jer ragu-ragu, bersangka yang macam-macam...terus Dia menjawab pada saya. Eh,hebatlah kitab nie.MasyaAllah...

saya baca hingga habis ayat ke-lima. dan memang ayat-ayat ini meyakinkan saya. tapi saya masih berfikir dua kali untuk memeluk islam. Sebab keluarga saya memang bantah keputusan saya. pakcik saya pula mengugut untuk tidak menanggung pembelajaran saya lagi jika saya pegang pada islam.
risau juga sebab kalau saya tak sekolah, siapa yang nak tanggung mak saya nanti. Macam mana nak cari makan.

tapi satu hari saya ikut keluarga angkat ke masjid, tiba-tiba pentazkirah keluarkan satu hadis tapi saya tak ingat sepenuhnya.

hadis tue katakan jika kamu berpegang pada islam, maka Allah janjikan rezeki buat buatmu, kaum keluargamu dan dipermudahkan jalan bagi urusan kamu.

kali nie memnag saya yakin sepenuhnya.yelah, okeylah kan dah Allah dah cakap dah...segalanya Dia guarantee kan...guarantee akan rezeki buat saya, permudahkan segalanya dan memang syurga yang pasti jika saya ikut jalanNya.

saya buat keputusan untuk berhenti sekolah, masuk islam dan saya tekad untuk cari islam sebenar, saya nak belajar segalanya yang saya tak tahu.

jadi suatu hari saya pun diislamkan oleh seorang ustaz di sebuah masjid di melaka. Saya memang rasa sangat tenang selepas mengucapkan syahadah...tenang setenang-tenangnya..tak pernah saya berasa begini.

waktu saya di masjid ada seorang hamba Allah yang baru sampai mendekati saya dan bertanya...

"awak muallaf ker?"...

"ya saya...kenapa?mana awak tahu saya muallaf?"
saya kagum sekejap..eh,orang nie saya tak kenal dia pun tapi dia tegur saya.kalau orang cina, susah nak jumpa yang macam nie.

kemudian orang tue hulurkan saya duit RM10.

Eh,saya terhairan...macam dia tahu-tahu jer saya tak de duit.PAP!!!!saya teringat janji Allah.
Aku janjikan kamu rezeki jika kamu berpegang pada Islam. Subhanallah...

kemudian nak keluar masjid pun berlaku benda sama...ramai pulak orang bertanya soalan yang sama dan hulurkan saya duit. *bagus jugak masuk islam, tetiba dapat duit senang-senang jer, tak mintak pon.hehe....bisik hati nakal saya.

selepas dua minggu saya dapat offer dari takrim di masjid jamek untuk belajar agama disitu. tempat tinggal dan duit belanja bulanan akan diberikan. Eh, sekali lagi! Ya Allah, kali nie memnag hati saya makin kuat untuk berada di jalan ini. Janji Allah itu sememangnya benar, sedikit pun tiada tipu daya.

jadi disini saya nak pesan satu perkara jer...kalau saya yang asalnya kristian boleh cuba jihad dan keluar berdakwah di jalan Allah, tiada alasan untuk orang lain yang sejak lahir lagi adalah islam untuk menyisihkan diri dari jalan ini.

*tersenyum....

dan kesimpulan yang saya dapat...jawapannya nombor 3...dua-dua benar. kerana kitab injil itu diturunkan sebelum turunNya al-Quran tetapi disebabkan tangan manusia yang bernama paul~~~~ yang telah mengubah isi kandungan injil itu menyebabkan ia terpesong.

            ..................................................................................................

note;sekadar perkongsian mengisi ruangan jiwa...semoga kita semua terus thabat(teguh) di jalan ini. Dakwah adalah cinta maka semai lah ia dalam hati agar ummah yang tenat tidak terus hanyut...

8 comments:

Mr Brightsite said...
This comment has been removed by the author.
siti hanisah said...

jzkk ya ukhti..
kisah yg dikongsikan benar2 menginsafkan kita yang sememangnya sejak lahir bergelar seorang muslim.

dakwah itu tidak pahit andai kita mencari manisnya :)

nuraiman imam supaat said...

salam ukhti (;

Alhamdulillah kita masih berpeluang sampai ke malam2 terakhir Ramadhan.

Dan post ni sgt2 menarik!
"Aku janjikan kamu rezeki jika kamu berpegang pada Islam."

dasat sungguh saudara ni punya pergantungan!masyaAllah.harap2 kita pun mcm tu,dan moga lebih2 lagi.Sbb kita kenal bhw DIA mmg Maha Pemurah lagi Maha penyayang kan~

Teruskan menulis ya! ^^

mesyae_89 said...

SubhanAllah... nice sharing^^

Alhamdulillah Islam nya kite sejak lahir..
jika tidak..adakah kite mampu mencari??

syafa mohamed said...

jazakillah juga ukhti hanisah,sudi membaca...

sesuatu itu pokoknya di hati. x kira apa sahaja yang kita lakukan.

sentiasa perbaharui niat dan belajar untuk ikhlas.
bila hati kita betul2 ikhlas, Allah akan tunjukkan jalan untuk kita.

dakwah itu mudah.
dakwah itu seni.

semoga Allah campakkan keikhlasan dalam hati-hati kita.

peringatan juga buat diri

syafa mohamed said...

waalaikumusalam iman:)

merasai nikmat sepuluh malam teakhir impian semua kan..Semoga kita beroleh keampunan dan keredhaanNya.

agar tidak lagi menjadi hamba yang sering mengukur berat dosa dan memikul beban maksiat...iA

syafa mohamed said...

kak chae~~~

akak lagi nice lah^^

itulah kan,kena muhasabah,mampukah mencari.tetapi Alhamdulillah, Allah memilih kita semua untuk memnadu atas jalan-jalan yang lurus ini.

semoga penghujungnya penuh keindahan:)

ieyba said...

ramadhan dah sampai penghujungnya..moga kita terus istiqamah dlm ibadah...

selamat hari raya kak syafa^^