Wednesday, November 21, 2012

Iqbal Ihsan, mcD dan Gaza

Bismillahirahmanirahim.

211112;10:29pm waktu jepun.
skype ~ syafa mohamed-alexander the great

aku(ciksu) : ecan...ecan pergi ke makan mcDonald percuma yang banyak tue?
bertanya pada anak buah, iqbal ihsan empat tahun.
Angkat kening sambil tunggu jawapan kelakar dia.
ecan : tak la cik cu. ecan mana makan.
aku : eh?kenapa ecan tak pergi makan?ecan kan suka mcDonald tue?
Serius.
Dua tahun lepas, itulah kesukaan ecan. pada hujung minggu berbeza, ecan mesti akan suruh abang ngah jemput aku untuk keluar makan bersama.
mcD-pizza-KFC-mahbub, selang seli tiap kalinya. Kepelikkan kalau kali ini ecan tak pergi mcD?
Percuma lagi!

ecan : ecan tak makan sebab gigi ecan sakit la cik cu. cik cu tak tahu ker?
Tergelak besar! tapi belum sempat aku bercakap, dia menyambung.
ecan : eh, eh, tapi kan cik cu. Ecan memang la tak makan mcD da. Mummy cakap, mcD tue kasi duit dekat orang jahat sana. haaa, itu la sebab ecan tak makan da. Apela cik cu nie, tak tahu ker?
Tergelak lagi sekali!


Alhamdulillah. 
Allah, Allah. Kau tahu kan apa aku rasa. 
Bila jawapan yang aku tunggu-tunggu, itulah yang ecan jadikan alasan.
Sekurangnya aku tahu, bukan kita-kita saja yang peduli, tapi mereka juga.
:')

#tersenyum sampai telinga.





Kita peduli, keluarga kita peduli, semua orang peduli.
Jika ini titik penyatuan kita, aku memegang mimpi
Bila nanti ditanya, "min hun ahlu ghazzah?"
Kita sama-sama laungkan, "nahnu ahlu ghazzah".
Lantang seperti jawapan Ansorullah dalam al-Saff.


1 comment:

Anonymous said...

comel je ecan tu ^^ alhamdulillah