Sunday, May 22, 2011

menghargai bila tiada

bismillahirahmanirahim
dgn nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

saat diri berjauhan dari keluarga
baru hati mengadu perit
saat diri jauh terbang ke timur
baru reti menghargai apa yang tiada

bibir lancar berkata-kata
''ya,semuanya akan baik-baik sahaja''
hati pula bersuka-ria
''seronoknya belajar jauh nun disana''

tapi semuanya hanya pada mula
apabila ditengahnya keperitan datang menyapa...
menangis-menangis mengadu ingin kembali ke sana
pada tempat yang terhiasnya insan berharga

...saya lah budak itu...
-menghargai bila tiada-

ketika mama dekat di mata
suke menjawab kata-katanya
mama ckp 1,sepuluh saya balas
kononnya mama tak sekolah,saya pula sekolah tinggi

nie la orang cakap
''belajar tinggi-tinggi,tapi bodohnya bertingkat-tingkat''

tapi sekarang saya dah 20 tahun
ruginya jika sampai sekarang saya masih dlm kebodohan
untuk tidak menghargai benda berharga kurniaan Dia


mama sabar dengan saya
mama marah bila saya salah
mama tegur bila ada yang tak betul
mama diam bila saya menjawab
tak nak saya jadi yang derhaka
impian mama nak saya jadi anak solehah...
 tapi mampukah saya???

saya jahat mahupun saya baik
saya kurang bijak mahupun saya pandai
saya hodoh mahupun saya cantik
saya berduka mahupun saya bergembira
saya leka mahupun terlalai/terbabas/tersadung
MAMA...
orang yang sentiasa disisi untuk menemani

saya janji saya akan usahakan utk
STRUGGLE FOR THE SAKE OF ALLAH
and for my parents
whatever i do,everything i dedicated to ALLAH
mama comes THIRD after HIM & Rasulullah

as a conclusion 
please do appreciate all those precious things
belong to you
as you are the lucky one to have it/them
you are the chosen one to feel it/them
hargai sementara masih ada,
sebelum ditarik nikmat olehNYA..


special wishes
h.a.p.p.y.b.i.r.t.h.d.a.y
iqbal ihsan sahharil

alololo....encem la tue^^

some present for my little naughty nephew
che shu bg ihcan free jer lolipop...hehe
*nie jer yg mampu,dont complaint yer*

lolipop ihcan dr cik shu


5 comments:

hairul azizi said...

huhuhu

nuruzuaz said...

kamoo yang comeyl... ye kamo lahhh... homesick ea? takpe2, awal2 memang mcm ni.... igt, awk ke timur itu sbb nak menimba ilmu kerana Allah.. Awak berpisah dgn mama awk pun kerana Allah...insyaAllah, segala pengorbanan akan dibalas suatu hari kelak.... dah dah, jgn sedih sgt... kita tahu, awk mesti sentiasa telefon mama awak... sebab awk seorg anak yang solehah...

miss s... jaga diri, jaga iman ea..... salam rindu dri benua afrika... hahahahha.... jaa...

SYAFA MOHAMED said...

insyaAllah,homesick tue dah berkurang...tapi rindu tue,memang tak lekang..:(

Izzati Hashim said...

When something is gone, only then we will appreciate it.

Kenapa begitu? Sebab kita kurang kasih pada apa yang berada di sekeliling kita. Jom ubah sikap, menghargai apa yg kita ada skrg ni. (=


p/s : Japan tak jauh sgt kan dari Malaysia? Mesir ag jauh. xleh homesick sgt, nanti nak balik selalu. Oh, pesanan utk diri. (=

SYAFA MOHAMED said...

izzati**salam ukhuwah fillah buat awak..^^

mekasih utk p/s tue...hihi...asal xduduk dlm m'sia,kira jauh la....:)

nak jugak ckp jauh..hehehhe