Wednesday, February 13, 2013

He knows


Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullah.
Moga kita berada dalam naungan redha Allah.


"sometimes, the hardest thing is to let something we think are good for us."

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah.

Hari ke lima di Malaysia. Sakit lenguh-lenguh badan berada tujuh jam di dalam 'flight' terubat selepas melihat senyuman pada wajah orang-orang tercinta.  Rasa berbaloi! Puas!

Yang paling menarik, tarbiyah Allah. Kau berjalan ke lubang cacing sekalipun, tarbiyah Allah akan bergolek-golek datang menerjah kau. Allah...selalu mahu baikkan hambaNya biarpun kita cuma berdepan dengan binatang/serangga. Sedarlah, medan sebenar yang bakal menjadi toriq amal aku dan kamu adalah di sini-Malaysia. Mungkin perlu sebelum terbang balik untuk aku selalu tajdid niat pulang. 

Macam KH Rahmat Abdullah cakap, 'Hidup adalah dakwah. Sehinggalah tidur kita, pakai kita, makan kita, cakap kita, tiket kita beli untuk balik m'sia-semuanya mesti kerana dakwah.'

Hmm.

'dan sejujurnya bukanlah kita tak tahu dan tak menyedari, bahawa Allah tidak pernah meninggalkan kita. kita cuma malu mengakui bahawa kitalah, yang selalu meninggalkan Allah, dalam begitu banyak hal dan urusan.'
-tersenyum melihat langit.

―――

"Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhaan Allah dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya.
-Al-Baqarah:207

Kekadang, tak semua perkara yang kita rancang, Allah izinkan untuk terjadi. Biarpun kita rasa, kita dah merancang dengan sangat teliti dan dengan perancangan yang sangat baik. Dan sekarang Allah nak uji sama ada aku benar-benar beriman dengan ayat di atas atau tidak?

Aku terpaksa korbankan jaulah indonesia 25 februari ini untuk umrah 10 mac nanti. Berkali-kali aku fikir, dua-dua yang aku pilih kerana dakwah, kerana mencari redha Allah tetapi kenapa Allah sekat satu dariNya. Mulanya aku rasa tak masuk akal pihak agency umrah tak dapat serahkan passport aku sebelum 25, dan honestly, sangat sedih. I've planned everything for jaulah, but at last everything end up like this-X!

Tapi bila muhasabah banyak kali, mungkin Allah nak ajarkan aku berkorban. Kalau sebelum nie aku dapat semua yang aku nak, sekarang Allah nak ajar kekadang kita terpaksa melepaskan sesuatu untuk sesuatu yang lebih baik. Kekadang kita rasa semua bagus untuk kita, tetapi Allah lebih nampak, lebih tahu apa sebenarnya yang terbaik untuk kita. 

:')

Mungkin Allah nak tengok sejauh mana bersungguh-sungguhnya aku untuk bertemu Dia di tanah yang suci. Di rumah Dia yang semua orang gilakan dalam mimpi untuk pergi. Allah nak uji kebenaran cinta seorang hamba hina, miskin, faqir, pada pencipta Agung, Yang Hanya Dia. 

Mungkin juga Allah nak sucikan aku dari lendir-lendir dosa supaya aku bisa tajarrud jahiliyyah sepenuhnya, zuhud dunia dan sabar dengan mihnah.

 Jangan khawatir ketika Allah menyekat keinginan kita. Tarbiyah yang Tuhan beri melalui proses ini, tak pernah sia-sia.

"Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu,
dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu.
Allah Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
-Al-baqarah:216


Mungkin Allah gantikan jaulah dengan masa utk bersweet-sweet bersama akhawat m'sia.
^^



  

2 comments:

aku-bukan-robot said...

(=

finn asri said...

nanti fin akan share apa yang dapat dekat sana nanti kat syafa. don't be sad...perancangan Allah kan yang terbaik..doakan kami semua nanti ya kat sana.. teringin sangat nak pergi (': inshaAllah ada rezeki kami pulak nak p sana nanti..