Wednesday, May 9, 2012

Muslim Engineer

Bismillahirahmanirahim...


Kalau dulu-dulu selalu fikir,
alangkah bestnya dapat jadi doktor,
Nak rawat ummah perlukan doktor.
'Being a doctor for ummah and serve for rahmatan lil alamin'

Tapi terlupa yang sebenarnya engineer pon boleh menyumbang jugak,
'We are Engineering Ummah'

Kalau doktor boleh merawat ummah yang tenat,
biar kita engineer mencetak rijal-rijal hebat!

Ingat pesan atuk IHAB:
"Wahai Pemuda, yakinlah pada diri sendiri (kerana ini yang Allah inginkan), sedari dimana kedudukan kamu, yakin kamu adalah guru bagi seluruh ummat dan yakinlah kemenangan akan berpihak kepada orang yang bertaqwa."



Nagoya University Graduation Day

Tidak mustahil andai suatu hari nanti 
setiap dari nihonjin (orang jepun) di atas menjadi rijal-rijal yang hebat
yang bakal berdiri sebaris dengan kita atas jalan ini.

Jom sama-sama jadi seperti Cristople Columbus
Bila mana dia bertanya kepada orang ramai,
'siapa di antara kamu yang boleh mendirikan telur di atas meja'
lantas seorang tua menjawab,
Itu adalah Mustahil!
dan orang ramai turut bersetuju dengan jawapan si tua itu.

Tetapi Cristople menjawab kembali,
'AKU BOLEH'.
Lalu dia memecahkan sedikit bahagian bawah telur dan berjaya mendirikan telur di atas meja.

orang ramai kemudian berkata:
kalau begitu, kami pun boleh buat. Mudah saja kalau macam itu.

Cristople Columbus membalas:
'Inilah beza antara aku dan kamu. Kamu membuat perkara-perkara mudah sahaja dan Aku pula lakukan sesuatu disaat orang lain mengatakannya mustahil.'

Dream high, Fly high!
Jangan lebih banyak membina angan tetapi langsung tidak melaksanakan.

Ulangkaji asas karakter rijal sebenar
Keimanan, Keikhlasan, Semangat dan Usaha!
Asas keimanan ialah hati yang bersih, asas keikhlasan ialah jiwa yang suci, asa semangat ialah keinginan yang kuat dan asa usaha ialah keazaman membara.

じゃあ皆、どこでもいつでもsyahidまで手をつないで一緒に頑張りましょうね。

3 comments:

mujahidah1413h said...

^_____________^

shairazi sharizan said...

ekonomi pon bole mencetak manusia jugak ^^

syafa mohamed said...

my deary nadiah...^^ senyum utk kamu juga

yildrim: Alhamdulillah,boleh2..mmg malaysia tak cukup tenaga ikhwah pun kan. sila-sila la hulur tangan..tgk2 kan adik2 junior AAJ sekali pun dah cukup baik.