Saturday, February 5, 2011

Ashabul kahfi

Bismillahirahmanirahim..dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..dah lama jugak syafa xupdate blog..ok,hari nie syafa datang nak citer pasal ashabul kahfi utk dearie blog...sila dgr dengan tekun yer..hari nie syafa bakal duduk lama-lama depan awk,dearie blog..so jgn merungut bosan tgk syafa..hehe..

Ashabul Kahfi
mungkin semua orang pernah dgr kot psl citer nie
tapi mgkin dearie blog blum dgr
so biar syafa citer lagi ea
dengar yer....=)

zama dulu kan,ader la seorang paderi datang kepada Rasulullah S.A.W dan bertanyakan tentang kisah ashabul kahfi. tapi malangnya Rasulullah tak tahu pasal kisah tue..oh!!ashabul kahfi tue ape mksudnya ea????
jeng3...cube teka
okla..syafa gtau ea.

ashabul kahfi = kisah pemuda bersembunyi di dalam gua

continue..


paderi tue tanya pada Rasulullah psl ashabul kahfi sebab kalau nak buktikan kerasulan seseorang, tanyalah kepadanya tentang 3 kisah;
1) ashabul kahfi
2) kisah hakikat roh
3) kisah sultan yang mengelilingi laut dari timur ke barat
(iskandar zulkarnain)

jadi Allah turunkan wahyu kepada Muhammad bercerita tentang ashabul kahfi melalui surah al-Kahfi.Dalam surah al-Kahfi, Allah ada cerita tentang 4 perkara.
1) ashabul kahfi
2) kisah nabi Musa
3) kisah tukang kebun
4) kisah zulkarnain

bermula kisahnya..........

dulu...
kat sebuah negeri nie aderla beberapa orang yang beriman. Pada waktu tue, still xdek agama Islam sebab Nabi Muhammad pun belum dilahirkan tapi pemuda2 nie beriman dengan ajaran yang dibawa oleh nabi Ibrahim. then, berita itu sampai kepada telinga raja yang sangat zalim..raja sangat marah. dia suruh pengawal dia tangkap pemuda2 tersebut dan datang menghadapnya..

Siapakah raja tersebut???
Raja Dihyanus
seorang raja yang zalim pada pemerintahan itu

kemudian, raja itu bertanya kepada pemuda2 tersebut
Siapa tuhan kamu?
'Tuhan kami adalah Tuhan langit  dan bumi; kami tidak menyeru tuhan selain Dia. Sungguh, kalau kami berbuat demikian, tentu kami telah mengucapkan perkataan yang sangat jauh dari kebenaran'
(al-Kahfi: 14)

demikianlah jawapan yang diberikan oleh pemuda tadi. Raja sangat marah. setelah pemuda itu meninggalkan istana, mereka mengambil keputusan utk bersembunyi di dalam gua, risau nyawa akan terancam.
ketika dalam perjalanan ke gua, ada seekor anjing (raqim) mengekori mereka. Gua tue xdekla jauh pun, tapi disebabkan ada anjing tue orang-orang di situ xberani nak masuk. Besarnya pertolongan Allah.

sesampai di gua, pemuda2 tersebut pun berdoa:
'Ya Tuhan kami. Berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami'
(al-kahfi:10)


p/s: utk sahabat, kalau boleh amalkan la doa di atas yer...sentiasa meminta utk berada di bawah rahmatnya adalah perlu..kerana mungkin bukan pahala ibadat yang dikumpul membawa kita ke syurga tetapi hanya kerana rahmat yang Allah limpahkan kepada hambaNya.

setelah itu, pemuda itu ditidurkan selama lebih kurang 300 tahun hijrah @ 309 tahun masihi. sepanjang tempoh itu, Allah membalikkan badan mereka ke kiri dan kanan.
'kami bolak-balikkan badan mereka ke kiri dan kanan'
(al-Kahfi:18)
ok..look..
here ada benda yang sebenarnya relate to medical.
tapi kita mungkin tak sedar kalau kita tak kaitkan sains dan islam.

badan kita ada main point kan spt shoulder. Kalau orang yang lumpuh, doctor akan balikkan orang tue ke kiri dan kanan sebab kalau tak buat cam gitu, nanti kat dalam shoulder tue akan bernanah dgn teruknya. And reasons kenapa patient tue meninggal, bukan kerana sakitnya tapi disebabkan penanahan tersebut.
Nauzubillah...

berbalik kepada cerita asal
kemudian selepas 300 tahun, pemuda itu pun bangunla. Salah seorang dari mereka bertanya,sudah berapa lamakah mereka telah tidur?
jawab seorang lagi : Mungkin sehari atau setengah hari.
kemudian salah seorang pemuda tersebut menyuruh seorang dari rakan mereka pergi ke kota dgn membawa wang perak untuk mencari makanan. Dia masih sempat berpesan kepada kawannya supaya mencari makanan yang halal, berlaku lemah lembut dan jangan menceritakan hal mereka kepada sesiapa pun.


makanan yang halal
ini membuktikan bahawa benar-benar beriman
walaupun dilanda kesusahan
tapi still harapkan benda yang halal
mereka tidak mahu makan benda hasil
dari mencuri, merompak mahupun
hak milik orang lain.

lemah lembut dan
jangan ceritakan hal mereka kepada sesiapa
sebab mereka ingatkan mereka masih
di zaman raja dihyanus yang zalim
mereka khuatir mereka akan ditangkap jika diketahui.

setelah tiba di pasar,semua orang melihat ke arah pemuda tersebut dengan pandangan yang pelik sebab pakaian mereka sangat janggal (almaklum la,dress up yg 300 lepas). Duit yang mereka guna untuk beli pakaian pun sangat pelik la. Orang dah xgune duit perak lagi dah.

kemudian, khabar tentang pemuda tersebut sampai ke raja yang memerintah pada zaman itu. Luckily, pada zaman tersebut, dah ramai orang yang beriman termasuk raja negeri itu sendiri tapi pemuda-pemuda itu tidak mengetahui.

maka di sini,wujudlah pula golongan yang ragu-ragu tentang hari kiamat. Mereka ragu-ragu tentang bagaimana orang yang telah mati boleh dibangkitkan semula.

maka turun pula ayat berikut:
'Dan demikian Kami memperlihatkan manusia dgn mereka agar mereka tahu, bahwa janji Allah itu benar dan bahwa kedatangan hari Kiamat tidak ada keraguan padanya'
(al-Kahfi:21)


lagi
ada jugak yang saling mempersoalkan tentang bilangan pemuda tadi. Tapi Allah katakan bahwa hanya Dia yang lebih mengetahui. Untuk pengetahuan kwn2, jika ada yang tidak dicatat di dalam al-Quran,janganlah kita nak meragui, nak tanya itu ini. kerana ape yang dicatat adalah di luar urusan kita dan semuanya berada di bawah pengetahuan Allah.

begitulah cerita tentang ashabul kahfi. Cerita ini sebenarnya sangat berguna kepada pemuda zaman sekarang. Banyak nilai yang cuba ditunjukkan. Nnt syafa list out in the next writing.

last but not least, nak share skit ngan kawan-kawan. Sambil2 kita dgr cerita ashabul kahfi, cube taddabur jugak al-Kahfi:6-26.

1) ayat 10
2) ayat 23-24
'jangan sesekali engkau katakan terhadap sesuatu,"Aku pasti melakukan itu besok pagi," kecuali dengan mengatakan "Insya Allah".
3) ayat 24
doa ketika kita lupa
'mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepadaku agar aku yang lebih dekat (kebenaran) daripada ini'.


the end

H.A.P.P.Y.B.I.R.T.H.D.A.Y
next
happy birthday to my beloved sister
Nor Hashidah Mohamed
to have such great sister like you
is a big gift from Allah to me.




W.E.L.C.O.M.E.B.A.C.K
syukur Alhamdulillah
thank you Allah for giving my friends
a safe journey back to malaysia
to izzati mohammad and ruzanna
its a relief to know both of u are here
so sila senyum semua..

s.e.n.y.u.m




No comments: